søndag 10. mars 2013

IQ - test

En stille helg åpnet for å få oppdatert meg på noen blogger og der kom jeg over flere som hadde prøvd ut IQ - testen av hund. Testen går ut på at hunden skal løse ulike utfordringer og så gis poeng ut i fra hvor raskt det løses. Fryktelig moro!

Oppgave I: Gjemme en godbit under en boks
Utrustet med cheddar, plasserte jeg ost under en boks og lot Frost løse oppgaven. Først prøvde den unge herremannen å vise til resten av osten på kjøkkenet, men når han innså at dette ikke ville føre til noe, kastet han seg ut i oppgaven. Og brukte 30 sekunder på å velte boksen. deretter fikk boksen bank, for den var minst like morsom som ostebiten. Dessuten hadde den holdt en godbit skjult for Frost og det syns ikke Frost var greit. 30 sekunder gav 3 poeng.


Oppgave II: Frigjøre seg fra et håndkle som dekker hode og skuldre
Her tror jeg Frost strøk. Han hadde nemlig ikke et behov for å fjerne håndkle, bare flytte det vekk fra ansiktet sitt. Og når han igjen kunne se, var håndkle velkomment til å bo på han.


Dessuten syns han at han var så flink at han viste meg til resten av godbitposen på stuebordet... Så null poeng?


Oppgave III: Gjenkjenne et smil. Be hunden ligge, vent til hunden ser på deg, tell til tre og smil bredt
Dette visste jeg at ville bli en utfordring. For kommando dekk krever en annen kommando for at han skal bry seg. Fordi "dekk" betyr "dekk". Så at jeg smiler til han, betyr bare for Frost at han gjøre alt riktig. Så 1 poeng.


Oppgave IV: Gjemme en godbit under et håndkle
Dette var ganske greit, dog Frost fortsatt måtte tenke seg om. Det er tross alt enklere måter å få tak i godbiter på! 3 poeng.


Oppgave V: Hunden skal få tak i godbit plassert under et "bord"som er så lavt at kun labben passer under
Tanken er at hunden skal bruke labben og fiske frem godbiten. Frost flyttet "bordet" med snuten, fant godbit og satt seg til rette i påvente av neste oppgave. Så null poeng.

Oppgave VI: Rop et ord i samme tonefall som når du roper hundens navn
Jeg ropte "vaffel" og han kom som et skudd. Så 3 poeng. Det kan nok diskuteres om han ikke vet hva vaffel er. Jeg prøvde meg nemlig på "overtid" og det imponerte han lite! Men han kom på første ordet!

Så en morsom test, Frost scoret totalt ti poeng, da har jeg ikke gitt han ekstrapoeng for latter og underholdning, heller ikke for at han tar alt på strak arm og koste seg stort. Testpoengene hans tilsier at han neppe er "så smart, men antagelig ganske søt". Og det stemmer. Men det han ikke tar i ren IQ, tar han igjen i utspekulerthet, oppfinnsomhet og klovneri. kort sagt, Frost tenker kjapt utenfor boksen! Og hva mer kan man egentlig be om?

Håper alle får en strålende uke, med mer eller mindre intelligente hunder!

8 kommentarer:

  1. Hehe,nå lo jeg faktisk så jeg fikk vondt! Fantastiske beskrivelser! Og ikke minst gøy at du hang deg på iq testen! Når det skal sies synes jeg du var litt streng med frost. Eventuelle har jeg vært raus, for birk dyttet også elegant bort boret.. men jeg holdt det fast på neste forsøk og da gjorde han riktig.. jeg synes frost burde få fem poeng eller ett nytt forsøk her!

    Eller ti poeng for å vise til osten på kjøkkenet! Sjarmpoeng!

    Hehe! Dette var Morro lesning! Hadde håpet vi fikk se dere og snakket litt med dere på Kongsberg i år! Men kanskje en annen gang :) ha en super uke!

    SvarSlett
  2. Jeg synes dere skal få 10 ekstrapoeng bare for fortellingen og for oppfinnsomheten til Frost! Herlig! :D Og det viktigste er at man har det moro, og at hunden får brukt hodet litt, noe han så absolutt gjorde :)

    SvarSlett
  3. Så herlig da, helt enig med de andre, her FULL pott med sjarmpoeng!

    SvarSlett
  4. Haha, veldig artig å lese! Eg synst Frost er smart eg; kvifor bruke ekstra energi på å fjerne håndkledet når han likevel kan sjå?! Og kvifor skal ein grave etter godbiten under det låge "bordet" når ein berre kan fjerne heile greia?? Det handlar om å vera effektiv altså!!! :D

    SvarSlett
  5. Herre min hatt Stine, du skriver så jeg ler meg i hjel, og Frost sprenger definitivt øvre del av IQ skalaen når han henviser til osten på kjøkkenet! Skriv mer! Vær så snill. Klem fra jentene og meg

    SvarSlett
  6. Hahaha, så artig, og så søt han var med håndkle på! Syns egentlig denne testen viser at Frost er meget intelligent på sin måte - og bra nok i massevis!!! Full pott fra meg :)

    Skal få tatt denne testen på Nalle også, har bare ikke hatt tid. Mistenker at far og sønn vil score ganske likt ;)

    SvarSlett
  7. HAhahahaha, for et fantastisk innlegg! :D

    SvarSlett
  8. Verdens søteste Frost med håndkle på, og som viser til osten sin! :) det viser jo bare at han er en skikkelig smarting igrunn.

    - Kristin

    SvarSlett